Rabbijn: ‘Joden moeten Torah-christenen omarmen’

Moeten joden christenen omarmen als ze de Torah navolgen? De Amerikaanse rabbijn Ari Abramowitz is vóór toenadering. Hij zegt: “Er zijn geestelijke verschuivingen van historische omvang gaande onder joden en in de wereld om ons heen.”

De Israëlische nieuwssite Breaking Israel News schreef deze week over joodse reacties op christenen die de Torah volgen.

Een duidelijk voorbeeld van deze “Torah-christenen” vind je in de Jordaanse havenstad Aqaba. De nieuwswebsite sprak met één van de zeventig leden: Valerie Parham. Ze vertelt dat haar gemeenschap “van het land en volk Israël houdt en met liefde de Torah onderhoudt.” Ook zegt ze dat ze meer affiniteit hebben met het jodendom dan met het christendom. Toch geloven ze dat Jezus de Messias is en benadrukken zij dat het zeker niet hun doel is om joods te worden.

De gemeenschap in Aqaba beweert af te stammen van het Tienstammenrijk. Daarmee wordt bedoeld het noordelijke koninkrijk Israël dat na koning Salomo ontstond door de breuk met het zuidelijke Juda. Dat Tienstammenrijk werd in de achtste eeuw voor Christus weggevoerd door het toenmalige Assyrische Rijk. Je leest erover in 2 Koningen 7.

Parham vertelt verder dat ze gelooft dat Jordanië onderdeel uitmaakt van een “groter beloofde land” en dat ze bovendien blij is dat ze vanuit hun woonplaats al elf jaar lang naar Jeruzalem kunnen gaan om de pelgrimsfeesten Pesach, Sjavoe’ot en Sukot te vieren. Aliyah maken (naar Israël terugkeren red) zit er niet in. Ze zullen hun geloof in Jezus namelijk nooit opgeven, zegt de Jordaanse.

Van joodse zijde is er nog niet veel belangstelling voor de groep in Aqaba, tot teleurstelling van Parham. “We moeten meer leren over de dingen die we nog niet kennen.” Tot nu toe heeft nog geen enkele rabbijn ingestemd met het verzoek om de groep in Jordanië te onderwijzen in de Torah.

Ook elders in de wereld gaan christenen op zoek naar hun joodse of bijbelse wortels. Breaking Israel News vraagt zich af hóe joden moeten reageren op deze beweging. Er is nogal eens sprake van angst, als zouden deze christenen uiteindelijk maar één doel hebben: bekering tot het christendom. De Amerikaanse rabbi Ari Abramowitz is daar niet bang voor en sprak erover op het Amerikaanse Land of Israel radio Network. Hij zegt dat zijn volk “inmiddels een eigen land heeft en niet meer is overgeleverd aan de volkeren en hun religies. Ik heb genoeg christenen ontmoet die hongerig zijn naar meer kennis van de Torah van de joden en die daarbij hun eigen spirituele beweging in één klap achter zich laten,” zegt de rabbi.

Abramowitz noemt het zelfs “schokkend en curieus” om te zien dat honderdduizenden christenen over heel de wereld zich verdiepen in de joodse wortels van hun geloof, de bijbelse feesten vieren en zich houden aan voorschriften uit de Torah.

De Israëlische gids Hanoch Young moedigt joden aan de banden aan te halen met wat hij noemt ‘bijbels georiënteerde christenen’. “Het zijn onze verloren broers en zussen. We moeten ze niet beschouwen als vertegenwoordigers van een ideologie of theologie. We moeten ze helpen om zich verbonden te voelen met het land Israël, want dat is de plek waar al onze mensen naar terugkomen, zoals we dagelijks bidden.” En volgens Young is de interesse in de Torah onder heidenen zelfs een teken van het komende Messiaanse rijk.

3 Reactiesop"Rabbijn: ‘Joden moeten Torah-christenen omarmen’"

  1. J. Hoogendoorn | 03/11/2016 om 15:45 | Beantwoorden

    Dawied,shalom! Het ‘deels gezamenlijk optrekken’ is door de profeet voorzegd en gebeurd onder evidente leiding. Ongetwijfeld zullen beide een consences vinden betreffende Thora.

  2. Ik vraag me af of wel beseft wordt hoe dit bij Joden overkomt. Stel je voor dat moslims uit de Arabische wereld soortgelijke teksten gebruiken in overtuiging dat als ze zich op soortgelijke wijze mengen onder christenen en op meer christelijke wijze moslim zullen zijn, dat ze alle christenen uiteindelijk hun profeet kunnen laten aannemen en zullen bekeren / omvormen tot moslims.

    Denken messianen/christenen werkelijk dat als ze zich meer Joods opstellen, op Torah-wijze gaan leven, dat Joden – [die niet in de hel geloven en ieder persoonlijk beoordeeld door de Eeuwige, dat GEEN mens zonden voor een ander kan dragen en ZEKER niet door een menselijk offer, dat de Moshiach een mens zal zijn (ZEKER geen G’d) en vrede zal brengen en de tempel zal herbouwen + alleen HaSjem centraal zal stellen] – hun bijbel met nt en met name hun messias zullen accepteren?

    In de volle breedte wordt bovendien door christenen torah vervangen door de jc-genade en staat dit tegenover elkaar. De sjabbat vervangen door zondag. Rabbijnen + ook Talmoed en andere geschriften wordt massaal verworpen. Dat kleine clubje messianen dat anders is, heeft zeer weinig invloed.

    Ik denk eerder dat het kleine aantal messianen (waarvan ook nog eens een groot deel nog volledig chrusten maar dan met sjabbat ipv zondag als vrijwel enige verschil) de weg naar Torah-Jodendom makkelijk(er) vindt. In de leer bij die grote broer en dan de ECHTE waarheid ontdekken. Namelijk dat geen mens sterft voor de zonden van een ander en dat G’d ÉÉN is en niet 2 of 3 + ZEKER geen mens.

    Anders ken ik nog wel wat christelijke stromingen die Joden uit Jodendom wil trekken, die menen dat er geen verschil meer is tussen Griek en Jood en dat zij de waarheid en wijsheid in pacht hebben. De taal is echter de taal van Israël en rabbijnen zijn al vele vele eeuwen bezig met de stu die van de leer. Geen christen of messiaan die de christelijke of messiaanse versie van hun messias hier eventjes tussen plaatst en we gaan niet meemaken dat Joden massaal zich laten bekeren. Dat lukte ook niet met zwaard en in kruisvaard of pogroms.

    Laat de messiaan zich (dan maar op eigen wijze) zich met de leer van Torah bezig houden. Prima. Maar laat de christelijk / messiaanse verlosser (ALLEEN HaSjem verlost) ajb achterwege met de bijbehorende bekeringspogingen. In de leer kunnen we best met elkaar omgaan en deels gezamenlijk optrekken, net zoals we ook gemeenschappelijke waarden hebben met andere religies waaronder ook die van de moslims.

    Sjalom &
    Sjana tova!

  3. J. Hoogendoorn | 19/09/2016 om 09:31 | Beantwoorden

    Jo le Poole, Paulus in Rom. 11 : 25-26, wachtte op de ‘volheid der Heidenen’ d.w.z. op de volle zegen over ‘de menigte der volken’ waarmee Jakob Efraim zegende,Genesis 48: 19. De sleutelpositie ligt dus bij het, tot Heidenen geworden Israel. Zij gaan weer Thora verstaan tot zegen voor het andere deel van Israel:Juda,de Joden) “En op deze manier(alzo)zal geheel Israel behouden(zalig) worden”. De Vader maakt hen tot een. Daar wacht de wereld op en de Apostel ging al jubelen!

Geef een reactie