We blijven na alle bezoeken aan de Stad van David nog even in Jeruzalem. Koning Hizkia werd geconfronteerd met een inval van de Assyriërs met hun koning Sanherib, die alle versterkte steden van Juda had veroverd. Hij wilde ook Jeruzalem innemen met zijn grote onoverwinnelijke leger.
Koning Hizkia nam zijn maatregelen. De stad Jeruzalem was uitgedijd na de val van het noordelijke rijk Israël. Veel vluchtelingen waren in het noorden van de stad gaan wonen, en ook dit deel van de stad moest worden verdedigd.
Hizkia moest snel handelen. Hij deed twee dingen:
‘Er werd veel volk bijeengeroepen, dat al de bronnen dichtstopte, evenals de beek die door het midden van het land stroomde. Zij zeiden: “Waarom zouden de koningen van Assyrië komen en veel water vinden?” En [Hizkia] vatte moed en bouwde heel de muur op waarin bressen geslagen waren. Hij trok die op tot aan de torens, met een andere muur aan de buitenkant. Verder versterkte hij de Millo in de stad van David en maakte wapens en schilden in overvloed.’
Hij liet een muur rond de nieuwe gedeelten van de stad bouwen om de inwoners te beschermen. Omdat Jeruzalem een stad van valleien en heuvels is, moest de muur gebouwd worden volgens het verloop van het landschap.
In de jaren 1970 voerde de Israëlische archeoloog Nahman Avigad opgravingen uit, hij vond in de Joodse wijk van de Oude Stad een stuk van 65 meter van de nieuwe muur en dateerde die in de tijd van koning Hizkia. De muur bleek enkele meters dik en is op enkele plaatsen tot een hoogte van 3,30 bewaard gebleven.
Nadat koning Hizkia al eerder veel goud en zilver aan de koning van Assur had gegeven opdat deze weg zou trekken, trok deze toch op naar Jeruzalem en bespotte de farao van Egypte, die toch niet zou helpen, en de God van Israël: Zoals de goden van de volken van de landen, die hun volk uit mijn hand niet gered hebben, zo zal de God van Hizkia Zijn volk niet uit mijn hand redden.’
Maar koning Hizkia en de profeet Jesaja, de zoon van Amoz, baden om die reden en riepen naar de hemel. Toen zond de HEERE een engel, die alle strijdbare helden, leiders en bevelhebbers in het legerkamp van de koning van Assyrië uitroeide. Zo is hij in openlijke schande naar zijn eigen land teruggekeerd.
De Bijbel bevestigd
Jarenlang zeiden archeologen van het bijbelse minimalistische kamp dat het verhaal nooit had plaatsgevonden, omdat er zelfs geen overblijfselen uit die periode zo ver van de Stad van David waren gevonden, schreef reisgids Nosson Shulman. Ze benadrukten dat de stad zich niet zo ver uitstrekte.
Dat argument veranderde na de Zesdaagse Oorlog van 1967, toen Jeruzalem werd bevrijd van Jordanië. Tijdens de 19 jaar durende Jordaanse bezetting werden de Joodse wijk en de heilige plaatsen vernietigd om elk bewijs van een Joodse band met het land te verwijderen. Archeologen konden onder het puin graven (zonder hinder van de gebouwen) en vonden deze muur die in Bijbel wordt genoemd.
Aardewerk dat in het gebied werd gevonden dateert uit de tijd van het Bijbelse verhaal. Deze muur is een levende getuige van een van de grootste wonderen uit de geschiedenis.
Bronnen: 2 Koningen 18 en 19, 2 Kronieken 32, Jesaja 36 en 37, United with Israel<. Zie ook: video Holy Land Site, 34 min; OscarLohuis.
Wees de eerste die reageert op "Archeologie: Hizkia beschermde Jeruzalem met een brede muur"