EDE | Een studiedag over de cruciale betekenis van het Messiaans Jodendom voor de Kerk van nu. Drie Nederlandse theologen zullen deze dag in lezingen en workshops diverse facetten belichten van deze fascinerende nieuwe beweging binnen het Jodendom die de Kerk volgens hen veel te bieden heeft.
Wie zijn deze Messiasbelijdende Joden en wat valt er van hen te leren? Waarom waren ze 1500 jaar lang volkomen buiten beeld? En hoe komt het dat ze weer terug zijn? Wat wil hun opmerkelijke comeback na 1500 jaar afwezigheid zeggen? Willen we hun verhaal horen? Wat hebben belangrijke Messiaans Joodse theologen als Mark Kinzer de kerk te bieden? En kan de kerk eigenlijk nog wel zonder hun inbreng? Deze vragen en meer zullen 23 maart aan de orde komen.
De sterke opkomst van het Messiaans Jodendom sinds de jaren zestig van de afgelopen eeuw behoort zonder meer tot de meest opmerkelijke ontwikkelingen van de laatste vijftig jaar. Messiaans Jodendom (Messianic Judaism) staat voor de internationale beweging van Joden die het geloof in Jezus niet in strijd zien met hun Joodse identiteit. Zij houden zich net als andere Joden aan de voorschriften van de Thora, eten dus kosher, houden sabbat en besnijden hun jongetjes op de achtste dag.
Tweeduizend jaar geleden begon de vroege kerk zelf als een nieuwe beweging binnen het jodendom van die dagen. Als een beweging van Joden die Jezus als hun Messias beleden. Maar vanaf de vierde eeuw bleek voor deze Joodse Jezus gelovigen geen plaats meer binnen de Kerk. Vanaf toen werden zij alleen nog slechts getolereerd wanneer ze volledig afstand deden van hun Joodse identiteit. Als gevolg van deze kerkelijke maatregel waren Messiaanse Joden 1500 jaar lang volledig van het toneel verdwenen. Maar sinds de afgelopen eeuw zijn ze terug van weggeweest. Hun aantal wordt intussen geschat op 150.00 – 200.000. En dat aantal groeit gestaag, vooral in Israël en de Verenigde Staten. Het is fascinerend te zien, hoe de beweging waarmee de kerk 2000 jaar geleden begon, juist in onze tijd opnieuw groeit en bloeit. Redenen genoeg om een studiedag te wijden aan deze fascinerende en belangrijke ontwikkeling.
Michael Mulder, Daniel Drost en Jeroen Bol zullen hun medewerking aan deze studiedag verlenen. Michael Mulder is universitair docent Nieuwe Testament en Judaïca aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn. Hij doceert tevens Kerk en Israël aan de CHE in Ede en is directeur van het Centrum voor Israël Studies. Daniël Drost is predikant van de baptistengemeente in Deventer en docent / onderzoeker aan het Baptisten Seminarium in Amsterdam. Hij is een promotie onderzoek aan het afronden en is goed thuis in de theologie van Mark Kinzer. Zijn onderzoek gaat over kerk zijn in deze tijd, n.a.v. John Howard Yoders diaspora ecclesiologie. Jeroen Bol is voorzitter van de Jules Isaac Stichting, hij zal in zijn lezing een historisch overzicht geven van het Messiaans Jodendom. Tijdens de workshops zal er gelegenheid zijn om met de sprekers in gesprek te gaan.
Het programma
09:45 Ontvangst met koffie
10:15 Opening en welkom
10:30 Messiaans Jodendom vanaf de eerste eeuw tot 1948, lezing door door Jeroen Bol
11:15 Pauze
11:35 Identiteit van Messiaanse Joden in Nederland en Israël, lezing door Michael Mulder
12:20 Mededelingen
12:30 Lunchpauze met soep en broodjes
13:30 De theologische uitdaging van het messiasbelijdend Jodendom, lezing door Daniel Drost
14:15 Eerste ronde workshops
15:00 Pauze met koffie en thee
15:20 Tweede ronde workshops
15:50 Afsluiting studiedag
16:00 Einde studiedag
Kosten en opgave voor deelname aan themadag
Kosten voor deelname aan de themadag bedragen € 30,00 per persoon. Dit is inclusief koffie, thee plus een lunch met soep en broodjes. Het tarief voor studenten en mensen met een uitkering op bijstandsniveau bedraagt € 15,00 per persoon.
Opgave voor deze studiedag kan tot uiterlijk 12 maart. Uw aanmelding is definitief na ontvangst van betaling.
Bron: Jules Isaak Stichting
Wees de eerste die reageert op "Messiaans Jodendom in onze tijd: een appèl aan de Kerk"