Messiaans jodendom in 2019: ‘Een appèl aan de Kerk’

Theologen in gesprek met elkaar tijdens een eerdere studiedag. Beeld: Jules Isaac Stichting
Print Friendly, PDF & Email

ALPHEN AAN DE RIJN | De Jules Isaac stichting belegt 23 maart een studiedag over de betekenis van messiasbelijdend jodendom voor de kerk van vandaag de dag. 

Drie Nederlandse theologen zullen in lezingen en workshops diverse facetten belichten van deze fascinerende nieuwe beweging binnen het jodendom die de kerk veel te bieden heeft, meldt de stichting.

‘Wat hébben Messiasbelijdende Joden de kerk eigenlijk te bieden? Wie zijn ze en wat valt er van hen te leren? Waarom waren ze 1500 jaar lang volkomen buiten beeld? Hoe komt het dat ze weer terug zijn? Wat wil hun opmerkelijke comeback na 1500 jaar afwezigheid zeggen? Willen we hun verhaal horen?’ Deze vragen en meer komen 23 maart aan de orde.

Theoloog Michael Mulder en Daniel Drost zijn beiden nauw betrokken bij de studiedag. Mulder is universitair docent Nieuwe Testament en Judaïca aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn. Hij doceert tevens Kerk en Israël aan de Christelijke Hogeschool in Ede en is directeur van het Centrum voor Israël Studies.

Daniël Drost is predikant van de baptistengemeente in Deventer en docent en onderzoeker aan het Baptisten Seminarium in Amsterdam. Hij is een promotieonderzoek aan het afronden en is goed thuis in de theologie van de bekende messiaans-joodse theoloog Mark Kinzer. Jeroen Bol, voorzitter van de Jules Isaac Stichting, zal in zijn lezing een historisch overzicht geven van het messiaans jodendom. ‘Tijdens de workshops is er ruim gelegenheid om met de drie sprekers in gesprek te gaan.’ 

Volgens de stichting is er ‘een sterke opkomst van Messiaans Jodendom sinds de jaren zestig van de afgelopen eeuw’, die ‘tot de meest opmerkelijke ontwikkelingen van de laatste zestig jaar’ behoort. Messiaans jodendom, ook wel bekend als Messianic Judaism, staat voor de internationale beweging van Joden die geloof in Jezus niet in strijd zien met hun Joodse identiteit. Zij houden zich aan de voorschriften van de Thora, eten dus kosher, houden sabbat, vieren de Joodse feesten en besnijden hun jongetjes op de achtste dag.

‘Ooit begon de vroege kerk als een nieuwe beweging binnen het jodendom van die dagen. Als een beweging van Joden die Jezus als de Messias belijden. Maar vanaf de vierde eeuw bleek voor deze Joodse Jezus gelovigen geen plaats meer in de Kerk. Vanaf toen werden zij alleen nog maar getolereerd wanneer ze volledig afstand deden van hun Joodse identiteit. Als gevolg van deze kerkelijke maatregel waren Messiaanse Joden 1500 jaar lang volledig van het toneel verdwenen. Maar sinds de afgelopen eeuw zijn ze terug van weggeweest. Hun aantal wordt intussen geschat op ongeveer 150.000 – 200.000. En dat aantal groeit gestaag, vooral in Israël en de Verenigde Staten’, aldus de stichting.

Klik hier voor nadere informatie over het programma, de plaats, tijd en opgave voor deelname. 

Facebookreacties

Be the first to comment on "Messiaans jodendom in 2019: ‘Een appèl aan de Kerk’"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*