NIJKERK | Bij de straatfeesten in de Belgische stad Aalst reed in de carnavalsoptocht een praalwagen met reusachtige poppen van chassidische Joden met streimel en pejes met een rat bovenop zakken geld.
Van verschillende Joodse organisaties kwamen klachten, dat dit “typerend voor het nazisme van 1939” zou zijn. Reacties van Belgische prominenten bleven niet uit. Parlementslid Guy D’haeseleer (Vlaams Belang) schreef in het Vlaams: “Lap … weeral een bepaalde godsdienst die de betekenis van carnaval niet snapt … Met carnaval moet men met ALLES en IEDEREEN kunnen lachen! Ook met godsdiensten! Stop de muilkorfklachten!!”. Burgemeester D‘Haese van Aalst sprak ook zijn steun uit voor de carnavalisten.
Heeft de Joodse gemeenschap te lange tenen?
Een grapje moet zeker kunnen, maar in Aalst heeft men een rode lijn ver overschreden. De eerste generatie slachtoffers van de Holocaust leeft G’dzijdank nog steeds. Maar zij lijden nog intens van de gruwelpraktijken van de nazi’s evenals hun kinderen en zelfs kleinkinderen, de tweede en derde generatie.
“De karikaturen van de Joden waarvan Hitler zich bediende worden wederom voor de ‘lol’ meegedragen op een Belgische praalwagen.”
De karikaturen van de Joden waarvan Hitler zich bediende in Mein Kampf vormden de directe aanleiding van isolering en uiteindelijk de brute moord van de Nazi’s en hun trawanten op de vorige generatie Joodse burgers. En deze zelfde karikaturen worden wederom voor de ‘lol’ meegedragen op een Belgische praalwagen.
Dit toont een totaal gebrek aan empathie, inlevingsvermogen en historisch besef. Dit moge ons niet verbazen omdat ook vele gewone burgers hebben meegewerkt aan de Holocaust. Enige bescheidenheid richting de geslagen Joodse gemeenschap had de Aalster carnavalsgroep De Vismooil’n zeker niet misstaan.
Geobsedeerd door zijn ‘arische mythe’ schreef Hitler: “De Jood … voldoet niet aan de allereerste en meest wezenlijke voorwaarde voor een beschaving brengend volk … Hij is en blijft het type van een parasiet”.
Sinds 1933 publiceerde het hetze-blad der Sturmer van Julius Streicher tekeningen waarin dezelfde karikaturen verschijnen als op de praalwagen van Aalst.
Het antisemitisme en anti-judaïsme vormden de inspiratiebron van deze moderne Hamans. Het volk was genocide-rijp door de eeuwenlange catechese der verguizing. Jammer dat er zo weinig begrip is …
Dit bericht verscheen voor het eerst op www.cvi.nl
Wees de eerste die reageert op "Kunnen we niet tegen een grapje?"