Andrew Brunson: ‘Voortdurend bleef ik in de gevangenis met de Heere praten’

Foto: Levi Zoutendijk

Verschillende keren heb ik u via de Nieuwsbrief opgeroepen tot gebed voor de Amerikaanse predikant Andrew Brunson, die twee jaar gevangen zat in Turkije. God zij dank werd hij eind vorige week vrijgelaten.

Deze week vertelde hij in een interview met de Amerikaanse tv-zender Fox News over zijn verbijsterende Turkse gevangenis ervaring en noemde hij vele dingen die hem hielpen om achter de tralies staande te blijven in het geloof.

Ds. Brunson legde uit dat hij naar Turkije was gegaan omdat het één van de landen is met de minste christenen. Hij wilde in dat moslimland aan zoveel mogelijk mensen over de Heere Jezus vertellen. ‘De zaak van Christus is het absoluut waard om voor te lijden,’ merkte hij op.
De voorganger ontdekte tijdens zijn gevangenschap dat het noodzakelijk was om in die onzekere situatie ook actief God te zoeken, om kracht van Hem te ontvangen. Een voorbeeld: ‘Ik bleef voortdurend met de Heere praten.’

‘Muziek was ook belangrijk,’ vertelt hij verder. ‘Ik schreef bijvoorbeeld zelf een aanbiddingslied om de Heere te loven en te prijzen. Dat hielp mij om het vol te houden in die volle cel.’

‘De moslims in de gevangenis probeerden mij tot de islam te bekeren’

‘Elke dag sprak ik uit dat Jezus de Getrouwe is, Die mij liefheeft, altijd goed is en waar en betrouwbaar. Hij heeft mij nooit in de steek gelaten.’
Toen hem werd gevraagd of hij erin was geslaagd om één van zijn medegevangenen te bekeren, antwoordde hij: ‘Nee, het waren allemaal zeer overtuigde moslims, zij probeerden mij te bekeren.’

In een ander interview merkte hij op dat het heel moeilijk was om de enige christen te zijn in een volle cel met alleen maar moslims.
Zijn vrouw, Norine, kreeg elke week slechts één uur om haar man in de gevangenis te bezoeken. Ze vroeg dan aan hem om zijn handen tegen het glas van het raam te houden, zodat ze samen konden bidden. Door samen Gods aangezicht te zoeken in het gebed ontvingen ze kracht om door te gaan, in het vaste besef dat de toekomst in Gods handen lag.

‘Wij predikten Christus’

Brunson werd er vals van beschuldigd mee te hebben gewerkt aan de staatsgreep tegen de Turkse president Erdogan. ‘De waarheid is dat we Jezus Christus predikten. Daarom waren we in Turkije. Daar waren we altijd open over en dat gaf eerder nooit problemen.’

Terug in Amerika had Brunson een ontmoeting met president Trump. Hij voelde zich een beetje als Jozef, die eerst jaren – onterecht – in de gevangenis doorbracht en daarna bij de Farao moest komen om zijn dromen te vertellen en uit te leggen. ‘En het mooie is dat hierdoor nu heel veel mensen voor Turkije bidden. God gebruikt alles ten goede. Wij geloven en zien ernaar uit dat de komende tijd in Turkije veel mensen tot geloof in de Heere Jezus zullen komen.

Brunson knielde neer voor de president om te midden van adviseurs, verslaggevers en fotografen voor hem te bidden. ‘Heere God, ik vraag U om Uw Heilige Geest uit te storten op president Trump. Wilt U hem bovennatuurlijke wijsheid geven om dit land te leiden in rechtvaardigheid, om alle plannen die U voor dit land hebt, te volbrengen. Bescherm hem en stel hem tot een grote zegen voor ons land. In Jezus’ Naam, Amen.’ (Bron: Faithwire, CBN)

Dirk van Genderen publiceert wekelijks een nieuwsbrief over Israel en het Midden-Oosten.

Wees de eerste die reageert op "Andrew Brunson: ‘Voortdurend bleef ik in de gevangenis met de Heere praten’"

Geef een reactie