Moslims willen nog een moskee op de Tempelberg

Foto: Levi Zoutendijk

JERUZALEM | De rechtbank van Jeruzalem heeft de Staat opge­dra­gen om het Bab el-Rahma-gebouw, tegenover de Gouden Poort (of Poort van Barm­hartig­heid), onmiddellijk te sluiten. Een maand geleden besloot de Islamitische Trust (Waqf), die de Tempelberg bestuurt, dit te heropenen en er weer een moskee van te maken, de vijfde op de heiligste plek van het Jodendom.

Ter herinnering: tot 1967 was er slechts één actieve moskee, de Al-Aqsa moskee, op de Tempelberg. In de jaren zeventig van de vorige eeuw werd er regelmatig op vrijdag gebeden in de Rotskoepel, tot dan toe alleen nog maar een heiligdom. In 1996 werden de ondergrondse ‘Stallen van Salomo’, in de zuidwestelijke hoek van de Tempelberg, omgebouwd tot een derde moskee, Al Marwani. De vierde werd ook eind jaren negentig gebouwd, direct onder de Al Aqsa moskee, waar de Huldah poort is. En nu, de vijfde, Bab el Rahma, gevestigd in een gebouw dat 16 jaar geleden op last van de rechtbank werd gesloten nadat het een centrum van Hamas activiteit werd.

Deze laatste poging, om nog een moskee tegenover de Gouden Poort te vestigen, is een reactie van de Jordaniërs en Palestijnen op beschuldigingen dat Israël de status quo op de Tempelberg probeert te veranderen. Sinds de bevrijding van het heilige plein in 1967 heeft Israël zich ertoe verbonden zich te onthouden van religieuze uitingen op de plek.

Deze overeenkomst werd gesloten door de toenmalige minister van Defensie Moshe Dayan, die geloofde dat de Tempelberg voor Joden nu niets meer was dan ‘een historische plaats’ en dat als zodanig ‘de Arabische gewoonten zoals ze nu [1967] worden beoefend niet verstoord mogen worden en dat het recht van de moslim om de plaats te beheren moet worden erkend’. Het praktische resultaat is dat, hoewel Joden de plaats mogen bezoeken, zij niet mogen bidden op de heiligste plaats van hun eigen godsdienst.

Deze status-quo werd onderdeel van het vredesverdrag tussen Israël en Jordanië uit 1994. Maar, misschien niet verwonderlijk, begonnen op dat moment dingen te veranderen.

Voor veel Joden betekende Dayan’s status quo dat de Islam de Tempelberg controleert. Daarom zijn er mensen die bereid zijn om de Tempelberg voortdurend uit te dagen, voornamelijk door sporadische pogingen om op de plaats te bidden en om het aantal Joodse bezoekers te vergroten. De Israëli’s die om de Tempelberg geven – en dat zijn er helaas maar weinig – wijzen er op, dat het de moslims zijn die de status quo schenden door nieuwe moskeeën op te richten.

Jordanië en de Palestijnen beweren het tegen­over­gestelde. Zij zeggen dat Israël de status-quo schendt door ‘kolonisten’ te sturen om de tempelberg te bezoeken. Ze beweren ook dat Israël serieus van plan is om daar de Derde Tempel te bouwen.

Het is duidelijk voor degenen die de islamitische propaganda niet geloven, dat de islamitische Waqf, nu actief gesteund door Turkije, de status quo in zijn voordeel heeft veranderd, terwijl Israël er niets aan doet. De nieuwe moskeeën op de berg, moet worden opgemerkt, zijn ontstaan tijdens Benjamin Netanyahu’s tijd als premier. Nu wachten de Israëli’s af of Netanyahu zich aan zijn woord zal houden om de status quo te handhaven, of zal hij opnieuw capituleren voor de eisen van de moslims?

Dit bericht verscheen voor het eerst op de website van Israel today

Wees de eerste die reageert op "Moslims willen nog een moskee op de Tempelberg"

Geef een reactie