Rabbijn Eisen: ‘Jood en christen schouder aan schouder’

Rabbijn Chaim Eisen pleit voor meer samenwerking tussen joden en christenen. Beeld: Christenen voor Israël

“Christenen die mij ervan proberen te overtuigen hun geloof te omhelzen, doen dat uit liefde. Ongetwijfeld. Maar het is liefde zonder respect.”

Dat zegt rabbijn Chaim Eisen in een interview met Visie, het weekblad van de Evangelische Omroep. Aan de oprechtheid van onder joden evangeliserende christenen twijfelt Eisen niet. “Maar wat missen ze? Dat andere cruciale aspect van een goede relatie: respect.”

De uit Jeruzalem afkomstige rabbijn was op uitnodiging van Christenen voor Israël in Nederland en sprak uitgebreid met EO-journalist Gert-Jan Schaap over de verhouding tussen joden en christenen, die hij zijn “broeders en zusters” noemt.

Eisen zegt in het interview “ontzettend dankbaar” te zijn dat steeds meer christenen en kerken afstand nemen van de vervangingstheologie. “Dat is de Godonterende leer dat de kerk – na de komst van Jezus – de plaats van Zijn verbondsvolk Israël zou hebben ingenomen. Daarmee is een heel groot obstakel voor Joods-christelijke samenwerking weggenomen”, aldus Eisen. Hij vervolgt: “Er is geen enkele natuurlijke verklaring voor zo’n historisch keerpunt. Een wonder, niets minder. Ik geloof dat wij als joden en christenen schouder aan schouder moeten staan om de wereld op te roepen zich op God te richten, en op de komst van Zijn Koninkrijk.”

Eisen ziet voor joden en christenen een rol weggelegd om bijvoorbeeld armoede en ongelijkheid tussen mensen en volken terug te dringen. “We kunnen ons samen sterk maken voor vrijheid. Ik geloof dat samenwerking Gods opdracht aan ons is, joden en christenen. Door samen aan deze missie van God te werken, kunnen we de grote dag van de verlossing dichterbij brengen.” Een tekst die Eisen in het bijzonder hierin aanspreekt is Zacharia 8:23: ‘En dit zegt de HEER van de hemelse machten: Als die tijd is gekomen, zullen tien mannen uit volken met verschillende talen een Joodse man bij de slip van zijn mantel grijpen met de woorden: Wij willen ons bij u aansluiten, want we hebben gehoord dat God bij u is.’

“Ik geloof dat onze liefdevolle Vader jullie als christenen een eigen taak geeft om te vervullen, namelijk de volken terugroepen naar God. Dat kunnen wij als joden – zoals gezegd – nooit alleen. Door die rol als ‘lichtbrengers’ te vervullen, krijgen jullie het eeuwige leven en dragen jullie bij aan de verlossing van de wereld. Moge de grote dag van de Heer spoedig komen”, sluit de rabbijn het vraaggesprek af.

Lees het complete interview hier

1 reactieop"Rabbijn Eisen: ‘Jood en christen schouder aan schouder’"

  1. Er is gelukkig al heel wat veranderd in wederzijds respect.
    Het westen/kerk heeft door de eeuwen heen heel wat misdaden gedaan , en het is begrijpelijk dat het huidige Joodse volk achterdochtig is.

    We zijn er nog lang niet, In het westen door tweeduizend jaar doctrines en misvattingen, en aan de andere kant de huidige Judaistische opvattingen.

    Het gevolg op dit moment is nog steeds 2 ‘kampen’ het Joodse volk en de kerk.
    Maar kwam Yeshua niet om het verlorene te zoeken? om Israel in zijn geheel wederom te herstellen.
    Niet alleen Judah en Benjamin maar incl. de andere stammen?

    Is het niet de bedoeling dat met 1 Israel, die 1 God dient onder 1 wet er geen Jood is of Griek?
    Er kan dan niet iets bestaan als, wij hebben een taak en jullie een andere. Er is maar 1 olijfboom en zodra je bent ingeent ben je Israel en gedraag je naar de wortel van Abraham. Met Mozes kwamen Israel en vreemden mee uit Egypte, maar een ieder die voor de berg stond, was Israel, JHWH sprak tegen Israel en niet tegen Israel en de rest.

    Zolang wij dit doen en de ander dat, hoe kunnen wij dan 1 waarheid vertegenwoordigen? of zijn er meer waarheden?
    Om iets waarheid te laten zijn moeten er 2 of 3 getuigen zijn.
    Echter moeten die getuigen het wel 100% eens zijn met elkaar anders zij het 2 waardeloze groepen.

    Er is er maar 1 die de volken terugroept en dat kan alleen als Zijn kinderen stoppen met naar elkaar te wijzen en zich gedragen als 1 gezin. Moge de dag van de Here dan idd spoedig komen want Zijn volk Israel staat dan paraat.

    Begrijp me goed, dit is niet bedoeld om het stukje af te kraken, ik voel veel meer mee met het Joodse volk, maar wordt het niet tijd dat een ieder zich schaart onder het ene Israel van onze Schepper? en ook accepteerd. Dat net als Ruth een Moabitische, Naaman een Sirische, Rachab een Kanaitische na gekozen te hebben voor Israel, JHWH en het land Israel niet meervreemde waren maar 1 van Gods volk?
    Zelfs zo 1 dat Rachab en Ruth de bloedlijn van David en uiteindelijk Yeshua waren?

    Shalom

Geef een reactie