De eerste vergadering in Jeruzalem (Hnd 15) zou een sleutelmoment zijn. Dit overdoen in de toekomst zou de eindtijd markeren. Johannes Fichtenbauer heeft er het boek ‘Het geheim van de olijfboom’ over geschreven. Wat valt erin op?
Boekanalyse
Fichtenbauer is Rooms-katholiek (RK) Theoloog, heeft een leiderschapsambt in die kerk en is actief in de oecumene. Dit boek zou de typologie van de Olijf(boom), beschreven in Romeinen 11:24, verklaren; Gods plan om Joodse talmoediem (discipelen (van de Here Jezus)) met die uit de volken te verenigen. Daarvoor zou een nieuwe vergadering in Jeroesjalajim vereisen.
Na een voorwoord en een toelichting bij de Nederlandse vertaling beschrijft hij dit in negen hoofdstukken. De langste hoofdstukken gaan over de uitdaging voor de kerken (H7) en over de tegenwoordige Messiasbelijdende Joden (H5). Bijbelteksten komen uit de NBV 2004/2021 en een enkele keer uit de HSV. Het boek sluit af met een korte literatuurlijst en een personalia over de auteur.
In het boek is de RK-visie op dit onderwerp vanuit een oecumenische basis beschreven, maar is niet bedoeld voor de academische wereld. Fichtenbauer kreeg van onder andere Mark Kinzer hulp.
Om Gods plan met de mensheid te begrijpen is een Bijbelse Isra‘Elvisie noodzakelijk, want dat volk (niet zozeer de Staat Israël) zou in het centrum staan van alles wat belangrijk is. Zij zouden namelijk een priesterlijke opdracht hebben en een rolmodel zijn voor alle volken bedoeld voor tiqqoen ’olam (actief herstelwerk aan een gebroken schepping) voor de opgang van de nieuwe mens. De olijfboom zou een typebeeld zijn van het volk Isra‘El.
Evaluatie
Dit is een opmerkelijk boek waarin belangrijke Bijbelse waarheden zijn beschreven; 1. de Messiaanse Beweging (MB) en 2. de eenheid tussen Joodse en niet-Joodse discipelen.
Maar Fichtenbauer leert Judeocentrisme (mystieke tunnelvisie op het Joodse volk). Wat echter nog zorgelijker is dat hij Isra‘El toepast voor een ecclesiocentrische (tunnelvisie op kerk) eindtijdsleer. Verder vergist hij zich door te veronderstellen dat de MB in 250 CE ophield te bestaan (later noemt hij de 4de eeuw) en in de 18de eeuw weer “uit de dood is opgewekt”.
Hij gaat ook uit van de typisch traditioneel-christelijke maar onjuiste aanname dat de MB alleen mag bestaan uit Messiasbelijdende Joden. Niet-Joden die zich erbij aansluiten zouden sektarische dwalingen aanhangen.
Dit laatste is vaak waar, maar het negeert een werk van de Heilige Geest en deze stelling staat ook op ramkoers met zijn juiste aanname over de eenheid tussen Joodse en niet-Joodse talmoediem. Zijn eenheid ligt binnen het Kerkkader, in plaats van het door God gegeven Bijbelse kader (Torah). Hij stelt namelijk dat Torah voor niet-Joden nauwelijks relevant zou zijn.
Fichtenbauers belangrijkste denkfouten zijn het in verband brengen van:
1. de Kerk, dat geen volksverband heeft, met een volk (Joden)
2. de olijf(boom) met een volk (Isra‘El), in plaats van een godsdienst (Bijbel)
Er ontbreekt een zoekregister. Dit boek wordt aangeraden.
Het boek is te bestellen via: Nieuw boek: Het Geheim van de Olijfboom | TJCII
Fichtenbauer, J., Het geheim van de olijfboom. 2024, Werkgroep van TJCII Nederland, Eindhoven, 192 pagina’s, € 10,-, ISBN: 9789081203043.
Wees de eerste die reageert op "Joodse discipelen accepteren in de kerk"