Sjabbats­lezingen: Bemoeit God zich ook met seksualiteit?

Gods wijze onderwijs gaat niet alleen over hoge en verheven zaken zoals de offerdienst. Ook voor onze gezondheid en ons seksuele leven geeft Hij instructies. Niet om ons te plagen, maar opdat wij gezond en gelukkig leven.

De Bijbelgedeelten voor de sjabbat Tazria (Zij draagt zaad) en Metsora (Melaats) zijn:
✡ Torahlezing: Leviticus 12 – 15,
✡ Profetenlezing: 2 Koningen 7:3-20,
✡ Brit Chadashah, Nieuwe Testament: Lukas 7:18-35 en Matteüs 23:16 – 24:2, 30-31
In verband met het onderwerp wijken we daar van af.

Een gedeelte uit de Torahlezing
De HEERE sprak tot Mozes en tot Aäron: Spreek tot de Israëlieten, en zeg tegen hen: Iedere man die uit zijn geslachts­deel vloeit, is onrein vanwege zijn vloeien. Zijn onrein­heid vanwege zijn vloeien is namelijk dit: zijn geslachts­deel laat die vloeiing lopen, óf zijn geslachts­deel is verstopt geraakt door het vloeien ervan. Dat is zijn onrein­heid. Elk bed waarop hij ligt die de vloeiing heeft, is onrein, en elk voorwerp waarop hij zit, is onrein. Verder moet ieder die zijn bed aanraakt, zijn kleren wassen en zich met water wassen; en hij is onrein tot de avond. Wie op het voorwerp zit waarop hij zat die de vloeiing heeft, moet zijn kleren wassen en zich met water wassen; en hij is onrein tot de avond. En wie het lichaam aanraakt van hem die de vloeiing heeft, moet zijn kleren wassen en zich met water wassen; en hij is onrein tot de avond. Zelfs wanneer hij die de vloeiing heeft, op een reine spuugt, moet deze zijn kleren wassen en zich met water wassen; en hij is onrein tot de avond. Ook is elk zadel onrein waarop hij reed die de vloeiing heeft. Ieder die wat dan ook aanraakt wat onder hem is, is onrein tot de avond. En wie het optilt, moet zijn kleren wassen en zich met water wassen; en hij is onrein tot de avond. Ieder die door hem die de vloeiing heeft, wordt aangeraakt, zonder dat deze zijn handen met water afgespoeld heeft, moet zijn kleren wassen en zich met water wassen; en hij is onrein tot de avond. Elke aarden pot die hij die de vloeiing heeft, aanraakt, moet stuk­ge­bro­ken worden, maar alle houten voor­wer­pen moeten met water afge­spoeld worden. Wanneer hij die de vloeiing had, rein gewor­den is van zijn vloeiing, moet hij voor zichzelf zeven dagen aftellen om rein verklaard te worden. Dan moet hij zijn kleren wassen en zijn lichaam in bronwater wassen, en is hij rein.

Wanneer een man een zaadlozing heeft gehad, moet hij zijn hele lichaam met water wassen; en hij is onrein tot de avond. Verder moet elk kleding­stuk en elk leren voor­werp waarop het zaad van de lozing terecht­ge­komen is, met water gewas­sen worden; en het is onrein tot de avond. En als een vrouw met een man geslapen heeft en er heeft een zaad­lozing plaats­gehad, moeten zij zich met water wassen; en zij zijn onrein tot de avond.

Wanneer een vrouw vloeit en de vloeiing in haar lichaam bestaat uit bloed, dan moet zij zeven dagen in haar afzondering zijn. En ieder die haar aanraakt, is onrein tot de avond. Alles waarop zij in haar afzondering gelegen heeft, is onrein, en alles waarop zij gezeten heeft, is onrein. Ieder die haar bed aanraakt, moet zijn kleren wassen en zich met water wassen; en hij is onrein tot de avond. Ook moet ieder die enig voorwerp aanraakt waarop zij gezeten heeft, zijn kleren wassen en zich met water wassen; en hij is onrein tot de avond. Als hij zelfs iets aanraakt wat zich op het bed bevindt of op het voorwerp waarop zij gezeten heeft, is hij onrein tot de avond. Als een man metterdaad met haar geslapen heeft, komt haar afzon­de­ring ook op hem. Hij is dan zeven dagen onrein, en ook is elk bed waarop hij gelegen heeft onrein.

Wanneer een vrouw vele dagen buiten de tijd van haar afzon­dering een bloedvloeiing heeft, of wanneer zij langer vloeit dan de tijd van haar afzondering, dan is zij al de tijd dat zij vloeit onrein, net zo als de dagen van haar afzondering. Elk bed waarop zij ligt in de dagen dat zij vloeit, is voor haar als het bed van haar afzondering; en elk voorwerp waarop zij gezeten heeft, is onrein, zoals de onrein­heid van haar afzon­de­ring. En ieder die deze dingen aanraakt, is onrein. Hij moet dan zijn kleren wassen en zich met water wassen; en hij is onrein tot de avond. Maar als zij rein geworden is van haar vloeiing, moet zij voor zichzelf zeven dagen aftellen. Daarna is zij rein.
Leviticus 15:1-13, 16-18 en 19-28 (HSV)

Een gedeelte uit de Profetenlezing
Rachel had de afgodsbeeldjes gepakt, ze in een kameel­zadel verborgen en was erop gaan zitten. En Laban door­zocht de hele tent, maar hij vond niets. Zij zei tegen haar vader: Laten de ogen van mijn heer niet in toorn ontvlam­men omdat ik voor u niet kan opstaan, want het gaat mij naar de wijze van de vrouwen. Hij zocht, maar vond de afgods­beeldjes niet.
Genesis 31:34-35 (HSV).

Een gedeelte uit het Nieuwe Testament
En een zekere vrouw, die al twaalf jaar bloed­vloeiingen had, en veel gele­den had door toedoen van veel dokters, en alles wat zij bezat, daaraan uitge­ge­ven had en geen baat gevonden had, maar met wie het veeleer erger gewor­den was, deze had van Jezus gehoord en kwam van achte­ren de menigte in en raakte Zijn boven­kleed aan, want zij zei: Als ik maar Zijn kleren kan aan­ra­ken, zal ik gezond worden. En met­een droogde de bron van haar bloed op, en merkte zij aan haar lichaam dat zij van die aan­doe­ning genezen was.
En meteen toen Jezus bij Zichzelf merkte dat er kracht van Hem uitge­gaan was, keerde Hij Zich om in de menigte en zei: Wie heeft Mijn kleren aan­ge­raakt? En Zijn disci­pe­len zeiden tegen Hem: U ziet dat de menigte tegen U opdringt, en zegt U dan: Wie heeft Mij aan­ge­raakt? Maar Hij keek om Zich heen om haar te zien die dat gedaan had. En de vrouw, die bevreesd was en beefde, omdat zij wist wat er met haar gebeurd was, kwam en wierp zich voor Hem neer en vertelde Hem de volle waar­heid. Toen zei Hij tegen haar: Dochter, uw geloof heeft u behou­den; ga heen in vrede en wees genezen van uw aan­doening.

Markus 5:25-34 (HSV)

Bemoeit God zich ook met seksualiteit?
Dat zijn nogal wat regels en voorschriften in Leviticus 15. Ik denk dat er nog nooit over gepreekt is.
‘Het doel van deze regels is om besmetting van de ene op de andere persoon tegen te gaan’, schrijft de HSV Studiebijbel. ‘Een infectie kan men op diverse manieren oplopen, bij voorbeeld door op een voorwerp te gaan zitten waar­op een veront­rei­nigd persoon heeft geze­ten, door het aanra­ken van van veron­trei­nigd kook­gerei en door direct contact via aan­raken of spugen. Het is nood­zakelijk dat de besmette persoon zich afzondert en een reinigings­ritueel onder­gaat.
De Bijbel beschouwt het voortplan­tings­proces, met de lichame­lijke functies, niet als kwaad. Het is onder­deel van de oorspron­ke­lijk goede schep­ping. De Schep­per heeft het recht om zijn gehoor­zame schep­selen te vertel­len hoe zij die moeten gebruiken.’

Het feit dat zelfs normale en toegestane seksuele activiteit een man ceremonieel onrein maakte, betekent niet dat God seks veroordeelt. Het was een krachtige manier om een aspect van seksuele en religieuze verdorvenheid te voorkomen, dat veel voorkwam in de oude wereld: rituele prostitutie, vaak beoefend op een heilige plaats. Onder dit principe van de Wet van Mozes was elke zaaduitstorting ceremonieel onrein en mocht deze niet in verband worden gebracht met de werking van de tabernakel of de tempel. Op een radicale manier scheidde dit Israël van de religieuze en seksuele religies en praktijken van de omringende volken van het oude Nabije Oosten. In de heidense godsdienst geloofde men dat seksuele activiteit tussen aanbidders (tempel­pros­ti­tu­tie, met het risico van geslachts­ziek­ten) de goden acti­veerde om de grond met regen te bevruch­ten. (Enduringword)

God vraagt op seksueel gebied terughoudendheid. Een vrouw is tijdens haar men­stru­atie en zeven dagen erna onrein, en mag in die tijd geen seksuele rela­ties hebben. Dat betekent voor de vrouw een periode van rust en ont­span­ning. ‘Bovendien wijzen enkele onder­zoe­ken er op, dat het hebben van seks gedurende de men­stru­atie de vrouw bloot­stelt aan een vergroot risico op vaginale infec­ties en baar­moeder­hals­kanker’, schreef Jeanette Gabay. ‘En na een tijd van onthou­ding is het verlangen om samen te zijn zo groot, dat zelfs het meest ingedutte seksleven weer een flinke nieuwe input krijgt’. Het blijkt ook de vrucht­baar­heid van het gezin te bevorderen.

De evangelisten schrijven over een bloed-vloeiende vrouw, die Jezus’ mantel aanraakt. Zij had als onreine Jezus niet mogen aanraken, omdat dit Hem onrein zou maken. Jezus maakt dit bekend, maar maakt haar niet beschaamd temidden van het publiek. In plaats van haar te vernederen, spreekt Hij haar direct en vriendelijk aan. In plaats van dat zij Jezus onrein maakt, maakt Jezus haar rein.

Zie ook deze Sjabbatslezingen:
De wet van Mozes bij geboorten Leviticus 12,
Besnijdenis: verbondsteken en gezondheidsmaatregel, Leviticus 12,
Spreken is zilver, zwijgen is goud, Leviticus 13,
Geloofsgehoorzaamheid, Leviticus 14,
Genezing van melaatsheid vieren met een offer, Leviticus 14.
Zie ook Hebreeuwse les 178 Voortplanting

Wees de eerste die reageert op "Sjabbats­lezingen: Bemoeit God zich ook met seksualiteit?"

Geef een reactie