Hoe ga je om met iets dat een ander beschaamd maakt, zoals Noachs dronkenschap? En wat doe je als je protesten tegen onrecht ziet? Slik je alles wat er gezegd wordt als zoete koek, zonder je af te vragen of het wel waar is?
De Bijbelgedeelten voor de sjabbat No’ach (Noach) zijn:
✡ Torahlezingen: Genesis 6:9 – 11:32,
✡ Profetenlezing: Jesaja 54:1 – 55:5,
✡ Brit Chadashah, Nieuwe Testament: Matteüs 24:36-46
In verband met het onderwerp wijken we daar van af.
Een gedeelte uit de Torahlezing:
En Noach werd landbouwer en plantte een wijngaard. Hij dronk van de wijn en werd dronken; en hij ontkleedde zich midden in zijn tent.
En Cham, de vader van Kanaän, zag de naaktheid van zijn vader en vertelde het aan zijn beide broers buiten. Toen namen Sem en Jafeth een kleed, legden het op hun beider schouders, liepen achteruit en bedekten de naaktheid van hun vader, met het gezicht afgewend, zodat zij de naaktheid van hun vader niet zagen.
Toen ontwaakte Noach uit zijn roes en kwam hij te weten wat zijn jongste zoon hem aangedaan had. Hij zei: Vervloekt is Kanaän! Laat hij voor zijn broers een dienaar van dienaren zijn!
Ook zei hij: Gezegend is de HEERE, de God van Sem! Laat Kanaän een dienaar voor hem zijn! Laat God Jafeth uitbreiden en laat hij in de tenten van Sem wonen! En laat Kanaän voor hem een dienaar zijn!
Genesis 9:20-27 (HSV)
Een gedeelte uit de Profetenlezing:
Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen, die niet staat op de weg van de zondaars, die niet zit op de zetel van de spotters, maar die zijn vreugde vindt in de wet van de HEERE en Zijn wet dag en nacht overdenkt.
Want hij zal zijn als een boom, geplant aan waterbeken, die zijn vrucht geeft op zijn tijd, waarvan het blad niet afvalt; al wat hij doet, zal goed gelukken.
Maar zo zijn de goddelozen niet: die zijn juist als het kaf, dat de wind wegblaast. Daarom blijven de goddelozen niet staande in het gericht, de zondaars niet in de gemeenschap van de rechtvaardigen.
Want de HEERE kent de weg van de rechtvaardigen, maar de weg van de goddelozen zal vergaan.
Psalm 1 (HSV). Beluister deze Hebreeuwse psalm in de Muziekvideo.
Een gedeelte uit het Nieuwe Testament:
U moet niet allemaal leermeesters willen zijn, mijn broeders. U weet immers dat wij dan een strenger oordeel zullen ontvangen. Want wij struikelen allen in veel opzichten. Als iemand in woorden niet struikelt, is hij een volmaakt man, die bij machte is om ook het hele lichaam in toom te houden.
Zie, wij leggen de paarden een bit in de mond, opdat ze ons zouden gehoorzamen, en wij sturen daarmee heel hun lichaam. Zie, ook de schepen, al zijn ze nog zo groot en worden ze door harde winden voortgedreven, ze worden gestuurd door een zeer klein roer, waarheen de stuurman ook maar kiest en wil.
Zo is ook de tong een klein lichaamsdeel, en roemt toch van grote dingen. Zie eens hoe een klein vuur een grote hoop hout aansteekt. Ook de tong is een vuur, een wereld van ongerechtigheid. Zo staat het met de tong onder onze lichaamsdelen. Ze besmet het hele lichaam, en zet onze levensloop vanaf het begin in vlam, en ze wordt zelf door de hel in vlam gezet.
Want elke natuur, zowel van wilde dieren en vogels als van kruipende dieren en zeedieren, wordt getemd en is getemd door de menselijke natuur. Maar de tong kan geen mens temmen. Ze is een niet te bedwingen kwaad, vol dodelijk vergif. Door haar loven wij God en de Vader, en door haar vervloeken wij de mensen, die naar de gelijkenis van God gemaakt zijn.
Uit dezelfde mond komen zegen en vervloeking voort. Dit behoort niet zo te zijn, mijn broeders. Laat soms een bron uit dezelfde ader zoet en bitter water opwellen? Kan ook, mijn broeders, een vijgenboom olijven voortbrengen, of een wijnstok vijgen? Evenmin kan een bron zout én zoet water voortbrengen.
Jakobus 3:1-12 (HSV)
‘HEERE, zet een wacht voor mijn mond’ (Psalm 141:3)
Hoe ga je om met dingen die een ander beschaamd maken, zoals Noachs dronkenschap? Ga je interessante roddels doorvertellen, zonder je af te vragen of je er iemand mee dient, zonder je af te vragen of het wel waar is?
Ik denk aan het bekende verhaal van de ‘Zeef van Socrates’. Toen iemand iets aan Socrates wilde vertellen, zei deze: wacht even. En hij vroeg hem: heb je het door de drie zeven laten gaan: Is het waar? Is het iets goeds? Is het nuttig dat je het vertelt?
‘Ze zeggen dat het waar is, maar zeker is het niet’, was het antwoord op de eerste vraag. En wat hij wilde vertellen was niet iets goeds. En was het nuttig voor Socrates om het te weten? Nou, eigenlijk niet. De reactie van Socrates was: vergeet het dan, en belast mij er niet mee.
Hoe gemakkelijk laten we ons meeslepen door de publieke opinie, die avond aan avond gevoed wordt door het NOS-journaal en veel dagbladen. Waarom denken we er niet kritisch over na, of dat wat daar verkondigd wordt, wel zo is. Is het de waarheid, de gehele waarheid en niets dan de waarheid?
Bij demonstraties tegen Israël wordt beweerd, dat dit land genocide (volkenmoord) pleegt in de Gazastrook – maar als je zoiets beoogt, laat je geen voedsel, water en elektrische energie toe tot je vijand. Dan geef je geen waarschuwingen voor een aanval. Geen waarheid dus.
Baseer je mening op feiten, niet op emoties
In sommige situaties – zoals bij de dronken Noach – kun je beter zwijgen. Maar bij andere gebeurtenissen, zoals oorlogen, wil je je stem verheffen. Mag je tegen onrecht demonstreren? Zeker wel, maar waardoor laat je je leiden bij demonstraties? Door feiten of door emoties? Blijkbaar het laatste. Want waar waren de demonstraties tegen de bloedige oorlogen in Vietnam en Afghanistan, de burgeroorlogen in Syrië en Soedan, de onderdrukking van de Oeigoeren door China?
Alleen een goed georganiseerde èn gefinancierde campagne met zielige beelden is in staat mensen de straat op te krijgen voor een demonstratie voor Gaza. De cijfers van de aantallen slachtoffers spelen nauwelijks een rol. In de Syrische burgeroorlog (600.000) en de Soedanese burgeroorlog (150.000) vielen veel meer doden, evenals in het conflict met Oekraïne (ruim 200.000), dan in de Gaza-oorlog (geschat 52.000).
Kijk bij een conflict ook even naar deze feiten: wie is er begonnen? Waarom gaat het om bij dit conflict? Wie is in staat het te beëindigen?
Het conflict in de Gazastrook heeft voor velen onmiskenbaar ook een religieuze dimensie: de aanhangers van de Islam willen geen gebied prijsgeven dat ooit islamitisch is geweest, en strijden daarom tegen Joden en Christenen, en daarmee tegen hun God.
Als iemand onder u denkt dat hij godsdienstig is, en hij zijn tong niet in toom houdt, maar zijn hart misleidt, dan is zijn godsdienst zinloos. (Jakobus 1:26)
Zie ook deze Sjabbatslezingen:
Uitgekozen om heilig te leven, Genesis 6,
Op de proef gesteld en afgewezen, Genesis 6,
De Tuin van Eden na de zondvloed, Genesis 6 en 8,
Wees dan waakzaam, Genesis 7,
God blijft niet eeuwig vertoornd, Genesis 8.
Zie ook: Wat sommigen nu de ‘pro-Palestijnse beweging’ in het Westen noemen, is in veel opzichten het residu van decennia van door de KGB gesteunde manipulatie.


Wees de eerste die reageert op "Sjabbatslezingen: ‘HEERE, zet een wacht voor mijn mond’"