Veel mensen weten dat Judaïsme en christendom verschillen. Maar waarin precies niet. Ds. Silfhout werkt belangrijke verschillen uit in een nieuw boek. Wat komt erin naar voren?
Boekanalyse
Silfhout is gepensioneerd predikant Gereformeerde Gemeente en heeft diverse boeken geschreven over het Jodendom. Dit boek is bedoeld om inzicht te geven in de Joodse geloofsopvattingen ter voorbereiding op een gesprek met Joden.
Na een voorwoord beschrijft hij verschillen en overeenkomsten in 11 hoofdstukken. De langste gaan over de Messias (H11) en over verzoening (H10). Daarna volgt een evaluatie (H12). Bij de tekst zijn voetnoten gevoegd met veelal broninformatie.
Silfhout neemt een groeiende belangstelling en liefde voor het Joodse volk waar binnen zijn gezindte. Nadere bestudering toont aan dat er nog onvervulde beloften voor gelovige Joden zijn. Vervulling daarvan zal volgens hem tot zegen zijn van de christenheid.
Zij zijn Gods bevoorrechte volk, maar niet op de enige Weg tot redding; geloof in de Here Jezus. Hen daarvan te overtuigen blijft volgens Silfhout een opdracht. Toch zouden christenen zich bescheiden moeten opstellen tegenover Joden.
Verschillen zijn er niet alleen over Schriftinterpretatie. Ze hebben vooral een compleet andere denkwijze. Belangrijkste verschil: de Here Jezus. Het Judaïsme ontkent Hem, terwijl Hij in de christenheid centraal staat.
Evaluatie
Dit interessante boek legt kernverschillen bloot, maar Silfhout besteedt veel meer aandacht aan het uitleggen van christelijke overtuigingen die hij ook beter acht. Zo ontstaat de indruk dat het een instructieboek voor zending onder Joden is.
Een kernverschil die hij beschrijft is het optimisme van het Judaïsme over de mens. Silfhout noemt dit humanisme. Dat is echter onwaar voor orthodox-Judaïsme, want dat baseert dat optimisme op God en Diens veronderstelde Almacht. Het optimisme geeft geloofsactivisme, terwijl orthodox-christendom passiviteit geeft.
Hij ziet ook zelfrechtvaardiging in de manier waarop in het Judaïsme wordt omgegaan met de Torah van Mosjéh. Een terecht punt, maar niet altijd van toepassing. Er zijn namelijk ook Joden die weten dat Torahnavolging voorafgaand geloofsvertrouwen vereist.
Volgens Silfhout richt het Judaïsme zich op het leven in het heden, terwijl de christenheid zich zou richten op het eeuwige leven na de dood. Uit dit laatste en soortgelijke stellingen over de christenheid komt zijn orthodox-gereformeerde overtuiging naar voren en heeft hij het over diens aanhangers. De overgrote meerderheid van de christenheid heeft echter een heel vrije levensstijl, waarin ook het leven in het heden centraal staat. Alleen is dat amper ingekaderd, terwijl dat het Judaïsme Torah als kader heeft.
Het is heel raak dat Silfhout vaststelt dat het Judaïsme afwijkt van de Tenach op het punt van de behoefte aan berouw, omkeer en zoeken naar vergeving door en verzoening met God, waarin de kohaniem (Isra‘Elitische priesters) en profeten een functie hadden. In het Judaïsme zou volgen van eigen bepalingen (halachot) voldoende zijn. Zonder tussenkomst van een Middelaar.
Helaas ontbreekt in dit boek een zoekregister en uitleg wie Silfhout is.
Dit boek wordt aangeraden.
Silfhout, W., Jodendom en Christendom. Geloofsvraagstukken vergeleken. 2025, De Banier, Apeldoorn, 135 pagina’s, € 15,95, ISBN: 9789402912647.
Orthodox-gereformeerd geloven versus Judaïsme


Wees de eerste die reageert op "Orthodox-gereformeerd geloven versus Judaïsme"